HTML

Híres autómárkák

A Nagykönyvkiadó blogja autórajongóknak. Régi autók, különleges autók, csodás autók. Részletek könyveinkből, hírek a régi autók világából, kvíz és miegymás.

Friss topikok

Linkblog

Magyar Autómúzeumot

2009.06.29. 08:35 :: pnegyesi

Kiállítás Nagycenken
„Felmerül a kérdés, miért nincs hazánkban egy olyan intézmény, ahol az érdeklődő közönség a régi autókon megfelelő összehasonlításokat tudna végezni. ... A mai automobilista nem tudja méltányolni azon küzdelmet és hősiességet, amit a régi kor automobilistája folytatott. Kár lenne ezen hősi küzdelemnek emlékeit elveszni hagyni.... A magyar automobilgyártás egyes darabjai minden bizonnyal megérdemelnék, hogy a jövő generáció elé kerüljenek, hogy ebből is megismerhetnék azt a titáni küzdelmet, melyet a magyar automobilizmus megteremtése érdekében évtizedekkel ezelőtt folytattak.” A fenti gondolatokat 64 évvel ezelőtt vetette papírra László Andor, autókereskedő és autójavító. 1935-ben, amikor a Királyi Magyar Automobil Club „oldtimer-versenyt” szervezett, amelyen századfordulós Oldsmobile-k, Opelek és Csonka autók vettek részt. Gondolatai mai is érvényesek.

Kiállítás Nagycenken
Ez a régi cikk annak apropóján merült fel bennem, hogy tegnap a családdal megnéztük Nagycenken az Autó Motor Veterán Sopron Klub Veterán autó és motor kiállítását, amely egy helyi vállalkozó által felajánlott csarnokban augusztus végéig ingyenesen megtekinthető.

Kiállítás Nagycenken
A törekvés elismerésre méltó – szerepel Ford Model T, Csepel tűzoltóautó, 1920-as években gyártott AJS motorkerékpár, DKW Junior a '60-as évekből, fecskefarkú Mercedes, Pannoniák, Trabant P50. A Közlekedési Múzeum adott pár levetett leporellót, amelyek korábbi időszaki kiállításokból visszamaradtak. Hétvégi kirándulásnak ideális.

Ezen kívül Maróti Jósef, a Maróti Autóműszaki könyvesbolt tulajdonosa és felesége remek kollekciót állítottak össze magyar motorkerékpárokból.

Loschán Ferenc, aki a Pécstől nem messze fekvő Olasz falucskában gyűjti lelkesen a szebbnél szebb (és igen különleges !) oldtimereket, gyűjteményének egy részét szintén állandó kiállítás formájában mutatja meg az érdeklődőknek.

E kétség kívül csodálatos és elismerésre méltó kísérletek mellett hiányzik egy valódi Magyar Autómúzeum.

Csikós Zsolt nagyjából egy évvel ezelőtt a Totalcar hasábjain közölt egy látleletet a Közlekedési Múzeumról.

A helyzet azóta sem javult. (Itt jegyezném meg zárójelben, hogy a Múzeum bizarrul bánik a rá bízott értékekkel. Amikor pár évvel ezelőtt a kutatásaim során talált fényképeim egy részét megosztottam a Múzeummal, nem egészen arra gondoltam, hogy azok egy kukk szó nélkül közprédák lesznek: íme, illetve ami különösen fáj: Nova motorkerékpár fotója, amelyet a Rauchbauer családtól kaptam, s amely azóta a nevem említése nélkül több kiadványban is felbukkant. Na mindegy, fátylat rá, én csak segíteni akartam a múzeumnak)

Szóval a lényeg, hogy a helyzet nem javult. 2-3 hónapja egy készülő könyvhöz kerestem pár fotót, amelyről tudtam, hogy a Múzeum gyűjteményébe tartoznak. Azt a merev elutasítást és pitiáner hozzáállást, amelyet a Fénykép-archívum munkatársa tanusított még az APEH-nál is megirigyelnék. A hölgy kerek-perec megtagadta, hogy elővegye azt a CD-t, amelyen a fénykép-gyűjtemény beszkennelt képei találhatók. Tényleg nem akarok személyeskedni, de nehéz volt nem észrevenni a direkt utálatot – pedig akkor látott életemben először.

A kiállítótermekben sem jobb a helyzet. Amiről Csikós kolléga írt, ma is így van.

„A most felújításra kerülő műszaki múzeum keretében külön osztály formájában megvalósítható lenne ezen mindenképpen érdekes és hézagpótló múzeum, annál is inkább, mert ezzel nemcsak múzeális jellegű látványossághoz jutna fővárosunk, de mód és alkalom kínálkozna megfelelő emléket állítani a múzeum keretében a magyar automobilizmus pionírjainak is.” - László Andor: Autómúzeumot! Autó és Motorújság, 1935

Félreértés ne essék: nem csak sírok és nem a Közlekedési Múzeum vérét kívánom. Én azt gondolom, hogy szükség van Magyarországon önálló autómúzeumra, ahol nem csupán a hazai járműgyártás gyöngyszemei lennének láthatók, de az egykori társadalmi, gazdasági környezetről is szó esne, az emberek megismerhetnék hogyan nézett a '20-as, '30-as,'50-es, '60-as években a hazai automobilizmus (kereskedelem, sportesemények stb. stb.)

Update 10:30: szavazást megjavítottam, lehet szavazni!

(És a végére még egy megjegyzés: hamarosan lesznek a blog tematikájához jobban kapcsolódó bejegyzések is :)!)

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://automarkak.blog.hu/api/trackback/id/tr691214900

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2009.06.29. 09:45:22

A múzeumok éjszakáján nagyon sokan voltunk bent. Magamtól nem mentem volna már oda, de a gyerkőcöt vittük, neki nagyon tetszett, külön büszkeség volt, hogy három évesen a legtöbb mozdonyt már előre megismeri :))
A teremőröket a legagresszívebb akciónyugdíjasokból verbuválták amúgy. Vérszomjasan ugrottak mindenkire, akinél képrögzítésre alkalmas eszközt láttak: FOTÓJEGGYEL CSAK FOTÓJEGGYEL...b@ssz@k meg, egyetlen estére nem lehetett volna a sarcolást elfelejteni? A maradék 364 napon fejjék meg akit csak tudnak... a hozzáállás, azzal van a legnagyobb gond ott.

jozsika31 2009.06.29. 09:55:05

Szia Palibácsi!!!
Kitartás,előbb utóbb össze fog jönni a múzeum.
Küldök majd én is egy halom képet ahogy hozzájutok egy film-szkennelőhöz.További jó munkát!!!!!

krepsz_zoltan 2009.06.29. 14:18:17

A KM falai között őrzött hazai gyártású automobil gyöngyszemek porladnak, raktárban vagy kiállításban, voltaképpen tökmindegy. Emlékeim szerint Csikós kolléga nem varrta el a szálat az említett múzeumi cikkben. Remélem hamarosan tollat, jegyzetfüzetet ragad, és újra bekopogtat, hogy kezicsókolom, újra Csikós Zsolti vagyok a 4/B-ből, és tessenek elmesélni, mi történt az elmúlt évben, mi lett a nagyhangú ígéretekből? Persze, cinikus vagyok, mert pontosan tudom a választ..., illetve meg merem kockáztatni.

Autopeti 2009.06.29. 16:44:47

Még Szlovákiában is jobb a helyzet,pedig ott a Veteránjármű szövetség semmilyen érdeklődést nem mutat az 50 évnél idősebb autók iránt.
Hihetetlen,de én még nem láttam veterán rendszámmal rendelkező kocka-Wartburgot,1000 mb-t vagy Nagypolszkit,vagyis Lengyel Fiatot,ahogyan azt mifelénk mondják.
A legrosszabb,hogy az egyetlen Veterán magazint is az említett szövetség tagjai szerkesztik és legtöbbször saját gépkocsijaikat mutatják be a lap hasábjain.
Ennek ellenére Pozsonyban van autómúzeum,amelyben a fiatalok láthatnak Skoda 1000-est,NSU-t,Pobjedát és egyéb olyan autókat,amelyek ma a középkorú autórajongókat hozzák lázba.
A gond csak az,hogy már régóta létező törekvés a múzeum épületeit lebontani,mert az általa nyert hely fontos lenne a vasúthálózat kiépítésére.
Csatolok egy linket,amelyen meg lehet nézni a múzeum tartalmát,remek lenne,hga maradna,mert igazán hangulatos kis létesítmény.
Üdv.
www.auta5p.eu/muzea/stm_md_bratislava_2004/muzeum.htm

Autopeti 2009.06.29. 16:45:52

@Skodafan:
Pardon,helyesen:Veteránjármű szövetség semmilyen érdeklődést nem mutat az 50 évnél FIATALABB autók iránt.

alecwolf · http://autohistory.blog.hu 2009.06.29. 17:31:15

Mindenféleképp szükség lenne egy olyan múzeumra, ami világszínvonalú tárlatot és hozzáállást tudhat magáénak. Vagy legalábbis törekszik erre...
Manapság ilyet csak kellően elszánt és szívből jövő akarattal rendelkező emberek összefogásából lehet megvalósítani - meg persze az anyagi hátteret megteremteni a létrehozáshoz és fenntartáshoz.

Pál, valami konkrét dolgon töröd a fejed? :o)

akebeR 2009.07.03. 10:41:07

Hello,

Szerintem, ha sikerülne Magyarországon összehozni egy komoly autómúzeumot, mely be tudná mutatni a Kelet-Európai autógyártást, az különlegesség lenne a maga nemében s egyben turistacsalogató nevezetességgé is válhatna. Voltam egy pár autómúzeumban az elmúlt pár éveben, nem volt olyan alkalom, hogy ne dugig lett volna emberekkel. Szerintem lenne ilyenre bőven kereslet, s itthon a sok üres gyárcsarmnokkal helyszín is.

Üdv,

akebeR