„Felmerül a kérdés, miért nincs hazánkban egy olyan intézmény, ahol az érdeklődő közönség a régi autókon megfelelő összehasonlításokat tudna végezni. ... A mai automobilista nem tudja méltányolni azon küzdelmet és hősiességet, amit a régi kor automobilistája folytatott. Kár lenne ezen hősi küzdelemnek emlékeit elveszni hagyni.... A magyar automobilgyártás egyes darabjai minden bizonnyal megérdemelnék, hogy a jövő generáció elé kerüljenek, hogy ebből is megismerhetnék azt a titáni küzdelmet, melyet a magyar automobilizmus megteremtése érdekében évtizedekkel ezelőtt folytattak.” A fenti gondolatokat 64 évvel ezelőtt vetette papírra László Andor, autókereskedő és autójavító. 1935-ben, amikor a Királyi Magyar Automobil Club „oldtimer-versenyt” szervezett, amelyen századfordulós Oldsmobile-k, Opelek és Csonka autók vettek részt. Gondolatai mai is érvényesek.
Ez a régi cikk annak apropóján merült fel bennem, hogy tegnap a családdal megnéztük Nagycenken az Autó Motor Veterán Sopron Klub Veterán autó és motor kiállítását, amely egy helyi vállalkozó által felajánlott csarnokban augusztus végéig ingyenesen megtekinthető.
A törekvés elismerésre méltó – szerepel Ford Model T, Csepel tűzoltóautó, 1920-as években gyártott AJS motorkerékpár, DKW Junior a '60-as évekből, fecskefarkú Mercedes, Pannoniák, Trabant P50. A Közlekedési Múzeum adott pár levetett leporellót, amelyek korábbi időszaki kiállításokból visszamaradtak. Hétvégi kirándulásnak ideális.
Ezen kívül Maróti Jósef, a Maróti Autóműszaki könyvesbolt tulajdonosa és felesége remek kollekciót állítottak össze magyar motorkerékpárokból.
Loschán Ferenc, aki a Pécstől nem messze fekvő Olasz falucskában gyűjti lelkesen a szebbnél szebb (és igen különleges !) oldtimereket, gyűjteményének egy részét szintén állandó kiállítás formájában mutatja meg az érdeklődőknek.
E kétség kívül csodálatos és elismerésre méltó kísérletek mellett hiányzik egy valódi Magyar Autómúzeum.
Csikós Zsolt nagyjából egy évvel ezelőtt a Totalcar hasábjain közölt egy látleletet a Közlekedési Múzeumról.
A helyzet azóta sem javult. (Itt jegyezném meg zárójelben, hogy a Múzeum bizarrul bánik a rá bízott értékekkel. Amikor pár évvel ezelőtt a kutatásaim során talált fényképeim egy részét megosztottam a Múzeummal, nem egészen arra gondoltam, hogy azok egy kukk szó nélkül közprédák lesznek: íme, illetve ami különösen fáj: Nova motorkerékpár fotója, amelyet a Rauchbauer családtól kaptam, s amely azóta a nevem említése nélkül több kiadványban is felbukkant. Na mindegy, fátylat rá, én csak segíteni akartam a múzeumnak)
Szóval a lényeg, hogy a helyzet nem javult. 2-3 hónapja egy készülő könyvhöz kerestem pár fotót, amelyről tudtam, hogy a Múzeum gyűjteményébe tartoznak. Azt a merev elutasítást és pitiáner hozzáállást, amelyet a Fénykép-archívum munkatársa tanusított még az APEH-nál is megirigyelnék. A hölgy kerek-perec megtagadta, hogy elővegye azt a CD-t, amelyen a fénykép-gyűjtemény beszkennelt képei találhatók. Tényleg nem akarok személyeskedni, de nehéz volt nem észrevenni a direkt utálatot – pedig akkor látott életemben először.
A kiállítótermekben sem jobb a helyzet. Amiről Csikós kolléga írt, ma is így van.
„A most felújításra kerülő műszaki múzeum keretében külön osztály formájában megvalósítható lenne ezen mindenképpen érdekes és hézagpótló múzeum, annál is inkább, mert ezzel nemcsak múzeális jellegű látványossághoz jutna fővárosunk, de mód és alkalom kínálkozna megfelelő emléket állítani a múzeum keretében a magyar automobilizmus pionírjainak is.” - László Andor: Autómúzeumot! Autó és Motorújság, 1935
Félreértés ne essék: nem csak sírok és nem a Közlekedési Múzeum vérét kívánom. Én azt gondolom, hogy szükség van Magyarországon önálló autómúzeumra, ahol nem csupán a hazai járműgyártás gyöngyszemei lennének láthatók, de az egykori társadalmi, gazdasági környezetről is szó esne, az emberek megismerhetnék hogyan nézett a '20-as, '30-as,'50-es, '60-as években a hazai automobilizmus (kereskedelem, sportesemények stb. stb.)
Update 10:30: szavazást megjavítottam, lehet szavazni!
(És a végére még egy megjegyzés: hamarosan lesznek a blog tematikájához jobban kapcsolódó bejegyzések is :)!)