HTML

Híres autómárkák

A Nagykönyvkiadó blogja autórajongóknak. Régi autók, különleges autók, csodás autók. Részletek könyveinkből, hírek a régi autók világából, kvíz és miegymás.

Friss topikok

Linkblog

Elsőkerékhajtású Lada – 1971-ből!

2008.11.21. 12:54 :: nagykonyvkiado

A Lada a nyolcvanas években a Porsche segítségével fejlesztette ki a Samarát. Azonban már sokkal korábban eljátszottak az elsőkerékhajtású autó gondolatával.

 

„Miközben az újonnan létesített AvtoVAZ gyár mérnökei a Fiat csapatával és annak legendás főmérnökével, Dante Giacosával közösen a VAZ 2101 azaz a Zsiguli kifejlesztésén munkálkodtak, a szovjetek elkezdtek érdeklődni az elsőkerékhajtás iránt, bár az olaszok a hírek szerint nem voltak hajlandók a részletes dokumentációhoz hozzáférést biztosítani.

 

Az Autobianchi egy kis olasz autógyár, amely ekkor már a Fiathoz tartozott már korábban bemutatta az elsőkerékhajtású Primulát, amelyhez 1969-ben csatlakozott az Év Autója díjas Fiat 128, majd 1971-ben a Fiat 127. Európa más részein is hódított az elsőkerékhajtás. Az ilyen jellegű járművek közül talán a leghíresebb a brit Mini ... A francia Citroën már a második világháború előtt gyártotta a Traction Avant-t, amelyhez a háború után a 2CV, majd később az ID/DS és az Ami csatlakoztak. ... A Vasfüggöny mögött a kelet-németek is az elsőkerékhajtás hívei voltak: a Trabant, a Wartburg, sőt még a Barkas is ilyen hajtásláncot kapott.

 

Még mielőtt 1968. végén a Zsiguli projektet hivatalosan is bejelentették volna, a VAZ mérnökeinek egy csapata már már megkezdte a munkát a VAZ 1101 kódjelzésű kisautón. ... Szállongó pletykák szerint a VAZ mérnökei unatkoztak, s ezért valami hasznos elfoglaltság után néztek.

 

A VAZ főmérnöke, Vlagyimi Solovjev adott engedélyt a fejlesztésre, amely elvben a gyárvezetés támogatását is élvezte, hiszen így bebizonyíthatták, hogy képesek teljesen önállóan kifejleszteni egy típust. A menedzsment azonban csak elvi síkon vizsgálta a kérdést, hiszen a VAZ 2101 (azaz a Zsiguli) rengeteg fejfájást okozott nekik, s emellett nem akartak más típusokkal is vesződni.

 

Az autó formáját Leo Murasov tervezte meg, aki egykor az MZMA-nál (azaz a Moszkvicsnál) a 444, a későbbi ZAZ 965 kifejlesztésében is részt vett. Alkotása hasonlított a Fiat 128-ra és a Honda N600-ra is.

 

A VAZ 1101-gyel kapcsolatban minden vadiúj és eredeti volt. A Mikhail Korzhov vezette motorfejlesztő csapat háromféle motort is tervezett, 897-től 1100 cm3-es méretekben. Az első prototípushoz a legkisebb motor 50 lóerős változatát használták fel, amelyet elöl keresztben helyeztek el. Ezt négyfokozatú sebességváltóhoz kapcsolták. Elöl McPherson felfüggesztés alkalmaztak. Még az üléseket is egyedileg készítették el. Persze azért néhány alkatrészt meglevő típusokból emeltek át: a Zaporozsec-től a kormányművet, a Zsigulitól a műszerfalat.

 

VAZ 1101
VAZ 1101 prototípus. Fotó: AutoSoviet

A Cseburaszku névre hallgató prototípus 1971 végén készült el. Az első tesztek 1972-ben zajlottak le, s jópár probléma merült fel. 1973-ra készen állt a második, kijavított prototípus, de addigra már a Niva projekt élvezett elsőséget. Még 1976-ban is készült egy utolsó próbadarab, majd 1978-ban megszületett a döntés a Samara kifejlesztéséről”


Mini Moke alapokra 1973-ban készült 2-3 hobbiautó, amellyel a gyárvezetés a kilométer-hosszú futószalag mellett közlekedett. Fotó: AutoSoviet

 

A szöveg Andy Thompson nemrég megjelent kiváló könyvéből, a Cars of the Soviet Union származik. (Update 2008.12.10-én: A kötet Autók a Szovjetúnióból címmel magyar nyelven is megjelent a Maróti Könyvkereskedés gondozásában).

A szovjet és orosz autóipar történetéről a Nagykönyvkiadó 2006-ban megjelent Autóenciklopédiájában olvashatnak bővebb részleteket.

2 komment

Címkék: mini lada autó avtovaz

A bejegyzés trackback címe:

https://automarkak.blog.hu/api/trackback/id/tr10780634

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Riley Kestrel · http://100auto.blog.hu/ 2008.12.04. 15:53:53

Bár látom, hogy nem sokan nyilvánulnak meg itt, de mivel unatkozom, ezért én megteszem.

A fronthajtás kapcsán én inkább a Lanciát említettem volna úttörőnek, hiszen az 12 évvel megelőzte a Citroënt a nagy sorozatú gyártásban. E mellett a Cord is úttörőnek tekinthető még.
Kicsit furcsának találom azt a megfogalmazást, hogy a kelet-németek az elsőkerékhajtás hívei voltak. Másnak nagyon nem lehettek volna a hívei, hiszen ezt örökölték a háború előtti DKW modellektől.

kkn 2009.06.30. 00:32:22

Az a prototípus az oldalán lévő bemélyedés felett kiköpött Niva. Nem párhuzamosan csinálták őket, hogy egy olcsóbb, utcai elsőkerekes autót is kihozhattak volna belőle?
süti beállítások módosítása