Ma már egyre inkább elfogadott ténnyé válik, hogy az automobil is lehet képzőművészeti érték, régi festményekhez, szobrokhoz hasonló múzeumi gyűjtésre érdemes tárgy. A francia székhelyű Figoni&Falaschi karosszériaépítő-műhely több alkotása is e kategóriába tartozik, s közülük is az "Esőcsepp" kupé a legkiválóbb.
Fotó: Blackhawk Collection
Amikor az 1937-es Párizsi Autókiállításon a Figoni&Falaschi standján megjelent a Talbot-Lago alapokra épített áramvonalas kupé a szaksajtó nem fukarkodott a dicsérő jelzőkkel. Ezek közül a legtalálóbb talán a "goute d'eau" azaz esőcsepp megnevezés volt, amely nem csupán az autó formájára, de az általa keltett érzelmekre, az örömkönnyekre is utalt.
Dacára annak, hogy a Figoni&Falaschi tipikusan francia cég volt, mindkét alapítója és névadója Olaszországból származott. Kettejük közül Giuseppe (később Joseph) Figoni volt az áramvonal szerelmese, míg Ovidio Falaschi inkább a vállalkozás pénzügyeit próbálta rendben tartani.
A műhely legismertebb alkotása az "Esőcsepp", amelyből összesen 16 darab készült. Az alapforma, a döntött első szélvédő, a merész ívű farrész, a diszkrét krómozás mindegyikre jellemző volt. S mi lehetett volna pompásabb "hordozóeszköz", mint a Talbot-Lago cég versenyzére termett T150 jelzésű alváza?
Fotó: Blackhawk Collection
Antonio Lago 1934-ben vette át az irányítást a francia Talbot cég fölött. Egy évvel később a Francia Autóklub meghirdette a Francia Nagydíjat verseny- és sportkocsik számára. A Talbot-Lago cég e felhívásra válaszul elkészítette a T150C (Corse azaz verseny) modellt. A 155 lóerős, négyliteres motor különlegessége a félgömb alakú égéstér volt. 1937-ben a Francia Nagydíj mindhárom dobogós helyére T150C-pilóta állhatott. Egy évvel később a 24-órás LeMans versenyen Jean Prenant és Andre Morel 123,3 km/h átlagsebességgel harmadik helyen futott be egy Figoni&Falaschi karosszériás T150C-vel.
A Párizsi Autókiállítás után nem sokkal az "Esőcsepp" New York autórajongóit is ámulatba ejtette. Freddy McEvoy, ismert amerikai playboy segítette a helyi értékesítést, s ő volt a gyönyörűséges alkotás első vásárlója is. Két markánsan különböző "Esőcsepp"-változat készült: öt a Jeancart-féle stílusban, tizenegy pedig New York-módi szerint. Ez utóbbi ovális hűtőrácsot, még áramvonalasabb karosszériát jelentett. Ezen belül is minden egyes példányt a vásárló kívánságainak megfelelően egyedileg módosítottak. A legtöbb vásárló versenyzés helyett inkább a parádékat részesítette előnyben.
Fotó: Blackhawk Collection
1951-ben a New Yorki Modern Művészetek Múzeumának "Nyolc legnagyszerűbb automobil" kiállításán ez a különleges Talbot-Lago is helyet kapott, s az utóbbi évtizedekben az autós szépségversenyeken irigyelt jelenség egy-egy "Esőcsepp". Ha nagy ritkán árverésre kerül egy példány, a licitálás általában dollárban is hétszámjegyű összegnél ér véget.
Talbot-Lago témakörben egy kiváló írás született, amely alecwolf blogján olvasható: Gyors esőcsepp Talbot-Lago
Aki művészi fotókra vágyik, annak pedig Tom Strongman oldalát ajánljuk
A Legszebb Autók most csupán 999 Ft + postaköltségáron megrendelhető a kiadónál: info kukac nagykonyvkiado.hu