HTML

Híres autómárkák

A Nagykönyvkiadó blogja autórajongóknak. Régi autók, különleges autók, csodás autók. Részletek könyveinkből, hírek a régi autók világából, kvíz és miegymás.

Friss topikok

Linkblog

Lamborghini Bertone Miura Roadster - a legszebb autó, amit sohasem gyártottak

2008.12.08. 09:46 :: nagykonyvkiado

A Lamborghini Miura volt az első mai értelemben vett szupersportkocsi.

Képzeletben röpüljünk vissza a hatvanas évekbe: tombol a Beatles-mánia; Európa nyugati fele Volkswagen Bogárral közlekedik, a keleti fele éppen megismeri a Trabant-életérzést. A legszexisebb sportkocsi a Jaguar E-típus. Na ebbe a környezetbe érkezett a Miura 1966-ban. És a Bertone stúdió nem elégedett meg a kupéval, készítettek egy tető nélküli roadstert is.


1966-ban, egy alig három éve létező olasz sportkocsigyár, az addig jórészt ismeretlen Lamborghini a Genfi Autókiállításon hatalmas bombát robbant. Standjukon narancssárga színben pompázott egy ultra-lapos sportkocsi, a Miura. A típusnév egy ismert spanyol bika-farmról származott.

A Miura körüli felhajtás már néhány hónappal korábban megkezdődött, amikor a Lamborghini egy kis torinói rendezvényen előrukkolt egy felépítmény nélküli alvázzal. S akadtak olyanok akik a műszaki tartalom láttán gyorsan elővették csekkfüzetüket. Ez a művelet még sűrűbben ismétlődött meg Genfben, ahol már a komplett autót lehetett szemügyre venni.

Bár nem a Miura volt az első középmotoros sportkocsi, de ez a típus tette kötelezővé ezt a motorelrendezést a szupersportkocsik között. A 350 lóerős V12-es motor látványa sem volt mindennapi, de az igazi vonzerőt a jármű külseje jelentette. A Bertone stúdió egyik ifjú titánja, Marcello Gandini rajzolta meg a szemet gyönyörködtető, latinosan vérbő formát. Gandini e típussal egy életre szóló kapcsolatot alapozott meg, hiszen évtizedeken át ő maradt a Lamborghini fő tervezője.

A Miura hírneve gyorsan terjedt. Popsztárok, autóversenyzők, ifjú playboyok és túlgazdag fiatal államférfiak is a vásárlók közé tartoztak. Ha igazán menő voltál, akkor ilyen autóval száguldoztál a hatvanas évek végén. A tinik bálványként imádták az autót, a hölgyek csókokat dobáltak utána, a forgalom megállt. A Miura egy korszak jelképe lett.

1967-ben a Bertone stúdióban elhatározták, hogy a Miura iránti érdeklődés fenntartása céljából nyitott spyder-t készítenek. Gandini tető- és oldalablakok nélküli Miurát vázolt fel, amely először az 1968-as Brüsszeli Autókiállítás látogatóai előtt kellette magát.

1968-ban Shrade Radtke, a Nemzetközi Ólom és Cink Fejlesztő Szövetség (ILZRO) (nem vicc!) elnöke arra gondolt, hogy az amerikai autógyáraknak úgy tudná a legmegfelelőbben demonstrálni a Szövetség által támogatott különböző fémötvözeteket, ha azokat egy igen feltűnő autóra pakolják fel. Elutazott Sant'Agatába, hogy kérjen egy Miurát. Helyette a Miura Roadsterrel távozott. Az ILZRO főhadiszállásán átalakították a csodás sportkocsit, amely 1969-1978. között a világ autókiállításait járta.

Radtke 1981-ben a Bostoni Közlekedési Múzeumnak ajándékozta a járművet, cserébe 200,000 dollár értékű adójóváírást kapott :)!

A nyolcvanas évek végétől egészen 2006-ig a Miura Roadster gyűjtőtől gyűjtőhöz vándorolt, majd egy new york-i ingatlanfejlesztőnél kötött ki, aki laza 300,000 dolláros ráfordítással a Miura Roadster-t visszaállította eredeti állapotába.

Simon Kidston, aki korábban a Bonhams aukciós ház gépjárművekért felelős részlegét vezette nemrég önállósította magát. A Kidston cég honlapján megtekinthető az autó, amelynek ára természetesen megbeszélés kérdése. Az egyik kommentár szerint: a Ferrari 106 darab California Spyder-t készített, s ezek darabja ma kétmillió dollár körüli áron cserél gazdát...

Források: Pistonheads, Kidston.com, Classicdriver.com és a Nagykönyvkiadók Legszebb Autók című kötete.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://automarkak.blog.hu/api/trackback/id/tr16808753

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Riley Kestrel · http://100auto.blog.hu/ 2008.12.08. 16:37:10

"A Lamborghini Miura volt az első mai értelemben vett szupersportkocsi."

És mi van a Ferrari Superamericával, vagy akár a Maserati 5000GT-vel?

korlat 2008.12.20. 03:34:23

Jerome · wiki.bigblock.hu 2008.12.08. 16:37:10

hogy azok orrmotoros gépek. a f*sza az, ha elöl kormányzol, utána félig fekszel, utána a motor, utána a meghajtott hátsó kerekek. nájsz:)
süti beállítások módosítása