Múlt héten egy amerikai fórumon megjelent a hír, hogy jövő januárban a General Motors Heritage Center gyűjteményék egy részét elárverezik. Persze különböző helyi, majd nemzetközi blogok, online magazinok is felkapták a hírt, így már azt is sejteni lehet, hogy nagyjából 250 járműről van szó.
Ez a szomorú esemény rávett arra, hogy elővegyem 2005-ös amerikai látogatásom fényképeit.
2005. januárban ellátogattunk Detroitba, ahol az Autókiállításról kellett tudósítanunk. Megbízóink gáláns módon szállásról és kölcsönautóról is gondoskodtak – nameg elegendő szabadidőről. Ezért jóelőre megbeszéltem egy időpontot Greg Wallace-szal, a GM Heritage Center vezetőjével s így esett, hogy az egyik havas januári reggelen kedvesemmel egy eléggé jellegtelen raktárépület előtt toporogtunk.
A bejáraton belépve persze kiderült, hogy jó helyen járunk, majd a kutatóteremben, ahol egy japán gyűjtő éppen valamelyik járművét készült beazonosítani már barátságos hangulat fogadott. Greg nagyon kedvesen mesélt arról milyen erőfeszítésekbe telt a múzeum létrehozása. A GM sokáig félszívvel gondolt a múltjára: rengeteg dokumentumot kidobtak, a prototípusoktól vagy megszabadultak, vagy elhanyagoltan, félrelökve pihentek egy raktárban. Greg és kollégái sokéves munkával állították össze a gyűjteményt, amely 2004-ben költözött jelenlegi „lakhelyére”.
A múzeum sajnos nem nyilvános, de előzetes bejelentkezés alapján szívesen fogadnak látogatókat. Greg körbevezetett minket a hatalmas teremben, ahol tulajdonképpen megelevenedett a cég teljes története. Ehhez még az is hozzájárult, hogy egy csapat izomautó-gyűjtő is éppen akkor tanulmányozta a megfelelő szekciót, s nekik a legkülönbözőbb V8-as motorokkal szerelt spéci Camarokat, Chevelleket stb egymás után indították be. A zárt térben ez az állandó robaj lett a megfelelő aláfestő zene.
Itt megtekinthető egy előzetes lista az árverésre kerülő járművekről.