2008. decemberében jelenik meg A Japán Autók című kötetünk, amelyből egy kis ízelítőt szeretnénk átnyújtani.
Következzék hát egy kis áttekintés a Mitsubishi Lancer tüzes Evo változatáról.
2008-ban új fejezetéhez érkezett a Mitsubishi Lancer Evo és a Subaru Impreza STI háziversenye. Mindkét autó az eddigiektől eltérő formában lépett a vásárlók és a versenyzők elé.
Mindkét modell a versenyzésnek köszönheti létrejöttét. Az 1990-es években olyan szabályok léteztek, hogy a rali-világbajnokság csúcskategóriájában lévő járművek a szériaautók átalakított verziói voltak. Ezenfelül a szériajárgányok osztályában is helytállhattak, ami jó reklámnak bizonyult. Hogy mindkét helyen eredményesek legyenek, gyors és fejlett technikájú utcai autókat kellett gyártaniuk. Így születtek meg a Porschéknál olcsóbb, de fejlettebb hajtástechnikájú járgányok, amelyek általában 200 km/óráig tartják a lépést a jóval drágább némettel.
Az autóiparban az a megszokott, hogy a kifutó típust az utód felülmúlja hosszban, szélességben, szilárdságban és súlyban. Ez akkor igazán látványos, ha megnézzük a több évtizede forgalomban típusokat, például a Honda Civicet, ahol az első generációs jármű eltörpül a jelenlegi mellett. Az előbb említett irányvonal tíz év távlatából is jól érzékelhető. Ez a folyamatos növekedés, hízás pár éven belül véget ér, mert az autók környezetkárosító hatásait a gyáraknak csökkenteniük kell. Az első fecske a témában a Mazda, amely az új kettes és a hatos típusainál megállította a súlygyarapodást, hogy a friss típusokkal könnyebb legyen betartani a széndioxid-kibocsátási normákat. A másik előrelépés az acéliparnak és a szigorúbb ütközési teszteknek köszönhető.
A Mitsubishi legelső Evója 1992-ben került forgalomba, és a Galant VR4-es típust váltotta. Az első Lancer Evót 250 lóerős motor hajtotta, 195/55R15-os virsligumikon gördült, 4310 mm hosszúsággal és 2500 milliméteres tengelytávval bírt. Az úttörő Evo 1240 kilót nyomott a mérlegen. A szériából a hármashoz hasonlóan kiemelkedő hatos verzió már 1360 kilogrammos.
Ugyanez a Subaru vonalán a következőképpen néz ki: az 1996-os Subaru Tecnica International (STI) által jegyzett típus 1220 kilóját 280 lovas motor mozgatta. 2520 milliméteres tengelytávolság, 4340 mm hosszúság és 1690-es szélesség a jellemzője.
Mindkét új raliautó átesett a tűzkeresztségen: a Subaru friss konstrukciója már 2008-ban a pályán volt, a Mitsubishi Evo X pedig tesztköreit gyűrte.
Hazánkban a raliautó olcsóbb itthoni előállítása, egyszerűsége következtében a Mitsubishi jóval népszerűbb a szériagépek mezőnyében (N-csoport), mint a Subaru. Az új modell is kapható versenyautó-alapként, szegényesebb felszereltségben. Az utcai csúcs-Lancerek kinti barátságos ára felénk álom marad. Az Evo X verziók súlya a következő: 1420, 1520 és 1540 kg. A főbb méretek: 4495 mm-es hossz, 1810 mm-es szélesség és 2650 mm-es tengelytáv. Vagyis a kezdeti kis tömegű, bivalyerős rakéta ereje megmaradt, de a testesebb karosszériába számtalan kényelmi felszereltség került.
A karosszéria alumíniumból készült motorházfedelet, tetőt, első sárvédőket tartalmaz, ráadásul a hátsó légterelő is könnyűfém tartón fekszik. Nem állt meg a könnyűfém alkalmazása, mert ebből készült az új négyhengeres turbómotor blokkja, amely már bemutatkozott a Galant Fortisban.
A friss fejlesztés jóval könnyebb, mint a régi öntöttvas-konstrukció. A turbófeltöltőnél ismét találni titániumot és alumíniumot. A szériában 422 Nm nyomatékra képes erőmű nemcsak könnyebb, erősebb, hanem környezetbarátabb is elődjénél. Az új motor másik előnye, hogy a sok évig használthoz képest megfordították: most a kipufogórész az utastér felé néz. Ennek előnye, hogy pár centivel alacsonyabban található a négyhengeres, ezért a súlypont is lejjebb került.
A bukóketreccel ellátott és az utcai járgány hajtása is három fokozatban állítható: hó, murva, aszfalt a választható lehetőségek. Három darab, gondolkodó differenciálművet kapott a kocsi. Jól mutatja a fejlődést, hogy az Evo X 245/40 R18-as nagyságú gumikon gördül.
Ezekről az izmos versenygépekről és más Japán autócsodákról a Nagykönyvkiadó 2008 decemberében megjelenő Japán Autók című kötetében olvashatnak. Hamarosan a boltokban!