1982-ben a nemzetközi versenyeket felügyelő FIA szövetség új kategóriát hozott létre. A Group B azaz B-csoport azért született meg, hogy az autógyárak részére kötöttségektől mentes lehetőséget biztosítson nagyteljesítményű versenyautók megalkotására. Míg az A-csoportban alig átalakított sorozatgyártású típusok vettek részt, s a résztvevő típusokból legalább 5000 darabos szériát kellett legyártani, addig a B-csoport előírásai csupán 200 darabos korlátozást írtak elő.
Ráadásul a motorból kihozható maximális teljesítményre sem vonatkozott semmilyen korlátozás - egyszóval a szabályalkotók minden feltételt igyekeztek biztosítani a minél nagyobb látványosság érdekében.
A Porsche a prototípus kategóriában éveken át nem talált legyőzőre a 956-os típussal szemben, s éppen új kihívást kerestek. A B-csoport előírásai pontosan megfeleltek elképzeléseiknek. Először egy vadonatúj, középmotoros típus kifejlesztésén tűnődtek, de a várható költségek miatt végül a vállalat vezetősége úgy döntött, hogy egyszerűbb, ha a 911 műszaki alapjaira épül az új, 959 típusjelzésű versenyautó.
A 959 fejlesztését elősegítette, hogy Helmutt Bott, a cég főmérnöke éppen egy vadonatúj összkerékhajtás-rendszer kifejlesztésén fáradozott, s meggyőzte főnökeit arról, hogy egy megfelelő versenyautó éppen ideális tesztjármű lehetne. A 959 duplaturbós hathengeres boxermotorját korábban már más, rövidéletű versenyautókban is kipróbálták. A 2,85 literes erőforrás 450 lóerő teljesítményre volt képes - ez még ma is tiszteletet parancsoló érték. A konstrukció érdekessége volt a vízhűtéses hengerfej és léghűtéses motorblokk kombinációja. Az alig 1450 kilós sportkocsi karosszériája alumíniumból és különleges műanyagból készült.
A prototípus 1983-ban a Frankfurti Autókiállításon mutatkozott be, a sorozatgyártású változat két évvel később jelent meg ugyenezen a rendezvényen. Amikor az első vásárlók 1987-ben 225000 dollár átadása után kezük közé kaparintották a 959-t, gyorsan megtapasztalták mire képes az összkerékhajtás. A 959 ugyanis állóhelyzetből 3,7 másodperc alatt érte el 100 km/h sebességet, s 12,7 másodperc kellett a 200 km/h-ig. A robogás 316 km/h környékén ért véget.
Bár a 959-t eredetileg a B-csoport irányelveinek figyelembe tartásával fejlesztették ki, de mire az autó elkészült a versenyág már inkább speciális rali-rendezvényekből állt. A Porsche sohasem érdeklődött a ralik iránt éppen emiatt a 959 versenyváltozata, a 961 csupán néhány eseményen, például az 1986-os Párizs-Dakar Ralin-n állt rajthoz.
Összesen kevesebb, mint 300 darab készült a 959-ből, amelynek gyártása 1990-ben ért véget, ám hatása a mai napig tettenérhető a 911 egymást követő generációiban.
Fotók: Porsche
A Leggyorsabb verdák most 1390 Ft + postaköltség áron megrendelhető a kiadónál: info kukac nagykonyvkiado.hu